7 Temmuz 2014 Pazartesi

Kitap İncelemesi / Kırmızı Zaman-Mine Söğüt



Selamlar... Bugün yine bir Mine Söğüt kitabıyla daha buradayım. Mine Söğüt'le tanışmam geç oldu ama ondan kopmam biraz zor olacak gibi."Beş Sevim Apartmanı"ndan sonra diğer kitabına başlamak konusunda çok kararsızdım. Aynı tadı alabilecek miyim acaba diye şüphelerim vardı. Bu nedenle Mine Söğüt ile kendime biraz zaman vermeye karar vermiştim ki 2 gün önce sadece -sözde- arka kapağını okumak için elime aldığım "Kırmızı Zaman"ın  bugün son sayfasını okuduğumu fark edip büyük bir mutsuzluk yaşadım. Ne zaman başladım da ne zaman bitirdim anlayamadım. "Zaman" sanırım sihirli elini bana da değdirdi.. Ah be Mine Söğüt ! Sen nasıl güzel bir yazarsın öyle... Okudukça meraklanıp, meraklandıkça okuyasım geliyor. Kitabın içine girip kendimi öyle bir kaptırıyorum ki sanki ben de kitaptaki kahramanlardan birisiyim. Sözün özü sanırım uzun zaman daha Mine Söğüt'ten ve onun muhteşem kitaplarından kopamayacağım. Kopmak isteyen kim zaten ;) 

Kitabı özetlemem sanırım imkansız. Çünkü kitap öyle güzel yazılmış ki okumadan asla ne olduğunu anlayamaz insan. Kitap İstanbul'da geçen olayların ve bu olayların birbirleriyle bağlantılarını konu alıyor. Kırmızı bir kayıkla Haliç'te birden ortaya çıkan Zaman Dayı, irili ufaklı bulduğu bütün halatları toplayan ve birçok sır saklayan kimsesiz Halat Niyazi, fakir bir ailenin kızı olan ve her şeye alerjisi olduğu için evden dışarı çıkamayan ve babasının çöpten bulduğu kırmızı renkli bir kitabı okuyan Hüsran, babasının küçük yaşta terk ettiği annesinin bu olaydan sonra kendini kaybettiği ve zamanının çoğunu hastanelerde babasının cesedini arayan Botan ve Balat'ta doğan, asıl adı Leon olan Osmanlı'nın en ünlü cellatlarından biri olan Deligavur...

Hepsinin hikayesi bir ucundan diğerine bağlanan bu insanların hayatlarının, inançlarının ve görmek istemedikleri gerçeklerinin anlatıldığı kitap içinde bazı sayfalar ise hikayenin geri kalanı hakkında bilgi vermek için yazılmıştır:


"Yaşamanın ilk şartı bir gün mutlaka ölmektir."
"Gerçekler rüyalara saklanmayı sever."
"Heves, içinde tehlike olduğu hep unutulan bir lunaparktır."

Dehlizlerden geçerek başka dünyalara adım atan ve kendini kimsesizler mezarlığında bulan bu zavallı insanlar, birbirleriyle çok etkileyici bir şekilde bağlanmışlar. Kitabı okurken acaba neden böyle oluyor diye düşündüğüm her sorunun cevabını kitabın sonuna doğru yanıtladı yazar. Gerçek dışı olayların bu kadar gerçekçi olduğu bu kitabı gerçekten herkese tavsiye edebilirim. Kendi ülkemden, kendi memleketimin insanlarından ve kendi tarihimden bir şeylerin gerçek dışı bir şekilde anlatımı gerçekten çok ilgi çekiciydi benim için. Ve kitabı okurken öyle cümleler vardı ki... Bazılarını burada sizlere de yazacağım.


"Ölümden bu kadar korktuğuma göre daha önce ölmüş olmalıyım. Eğer ölümün ne olduğunu bilmesem bu kadar korkar mıyım? Tanrıtanımazlar ve bağnazlar... Hepsi de ölümün ne menem bir şey olduğunu biliyor olmalılar."

"Madem gelmiş geçmiş tüm inançların sorgusuz sualsiz varlığını kabul ettikleri tanrı, hayatı spermlerin ve yumurtaların, sonu varlık mucizesine varan rastlantısal maceralarıyla başlatıyor; madem her an, her durumda yaşam rastlantıya, rastlantı yaşama hizmet ediyor; o zaman rastlantı tanrının ta kendisi olmalı..."

 Kitabın sonuna doğru ise beni en çok etkileyen ve bunu her zaman dile getireceğim şiir şuydu:


Vicdan,
Tam kalbimizin altında duran bir organ...
Vicdan, bir bebeği ilk ağlatan,
Bir ölüyü son terk eden...
Vicdan... 



 Mine Söğüt okumaya devam diyorum ve keyifli okumalar diliyorum...

2 yorum:

  1. blog yaşamına hoş geldiniz, kitap bloglaarının çoğalması çok mutlu ediyor beni, umarım uzun soluklu olsun.Sonra Mine Söğüt gerçekten son dönem yazarlarından en çok etkilendiklerimden biri , bunu okumadım ama en son Deli kadın hikeyelerini okumuş ve oldukça etkilenmiştim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşbulduumm :) güzel dilekleriniz için teşekkür ederim :) Mine Söğüt gerçekten harika bir yazar. Bu kitabını da tavsiye ederim şiddetle. Deli kadın hikayeleri de benim okunacaklar listemde zaten. Keyifli okumalar...

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...